::: saya sayang mereka:::

besday

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, May 4, 2011

bercerita sal pilem ni hahh.

haaa tuu dia. tajuk entry nie. pilem. pilem. and pilem. a.k.a filem. teraddicted lepoih nengok crita melayu nie. tajok die mak aihh " HIKAYAT MERONG MAHAWANGSA "..yea, aku memang kuno sebab lambat layan movie nie. mungkin aku dah boleh nyorok kat dalam gua. okay lari topic. abaikan.=.=!

haa, ape yang best sangat dengan crita nie najmi ooii. meh nak story morry. crita nie diarahkan oleh Yusri KRU dibawah kru production yang menelan belanje lebih kurang rm8million. banyak tuh. hmm, tapi memang berbaloi lah perbelanjaan tue dengan storyline crita nie. pelakon utama die is Stephan Rahman Hudges. celah mane die datang aku tak pulak tahu. mati mati aku ingat die orang melayu. sekali ambik kau omputeh. mak aihh. tapi serius bahasa melayu die kalah aku. klasik habis. 

sinopsis crita die camgini : mengisahkan cerita mengenai Merong Mahawangsa ( stephen ) yang dilahirkan di sebuah pulau. tetapi time kecik, mak die terbunuh semasa berperang ngan garuda. jadi hidup die terbiar dan die mengembara keserata dunia. dalam masa yang sama, terikat lah satu perjanjian perkhawinan diantara empayar rome dan china untuk mengkawenkan putera raja dan puteri mereka seterusnya menetap disatu pulau untuk membuka satu lagi empayar. namun, ditengah perjalanan, kapal cruise empayar rome rosak kene ombak deras. maka terlantar lah mereka di india. disitulah putera raja jumpe merong and merong seterusnye diangkat menjadi pengiring putera. akhirnya, sampailah mereka di sebuah tempat dinamakan Langkasuka. sebuah pulau perdagangan yang amat penting. malang tidak berbau mereka diserang oleh tentera garuda yang amat kejam. bermula lah aksi aksi perang. lepas tuhh.... * dah tengok sendiri. banyak dah aku bagitau nie.. *








kan aku dah cakap best. so, aku rase sape yang xtengok crita nie, memang rugi sangat sangat lah korang. sobab nye :
  • crita nie lain dari crita melayu yang lain. takde sal pompuan gossip, isu isu sensitip tak de pon.
  • die gune pure melayu classic. best dengar and korang akan terpengaruh. * cerita benar *
  • info : pengambaran crita nie kat pantai bukit keluang kot. * 5min dari rumah aku *
  • stephen rahman hudges amik mase berhari hari nak hafal dialog melayu. bangga weh.
  • cerita yang langsung x bosan dan boleh buat aku berdebar tengok perang memerang nie.

so, korang takpayah tunggu lagi. pi tengok pi. adehh. 

* nie lah poster terpampang kat image google. curik ye google. hehe *


* haa tengok tuh. pergh terbaik dari ladang. sapa punye kerja nie. *
hang nampak tak tuhh. bukit keluang tue, " promo . promo. " haha.

time nie aku rase cam perang zaman dudulu. :) 


okay. saya sudahi dengan ucapan terima kasih.